SKÆRME-,KAROSSE,Buler og LAKarbejde, problemer hermed, og forslag til løsning?!

Mange 2CV'er kører rundt med bulede og let rustne skærme.

Egtl. er det forståeligt nok. 2CVen er i dag en af de få bilkonstruktioner, der er tilbage, hvor skærmene sidder UDENpå karossen. De fleste moderne biler har dem integreret I karossen....

Heraf ses, at vi har med en veteran på bilmarkedet at gøre.

Pladsen mellem fører og passager, bliver derved tilsvarende snævrere, og det mærkes ved at man "kommer hinanden ved" i en 2CV. Man sidder ganske simpelt tæt. Forsøg på at ændre dette forhold i hhv. Dyane, Ami, LN og Mehari med den samme bundramme som grundlag, gav aldrig samme popularitet som 2CVen! Så vi Har lært at leve med dette og måske endda skønne på det?

Men Minusset er, at man under en bak manøvre fx. udsættes for at have "overset de udragende bagskærme, der derved ofte får et tryk. Det er næsten altid bagskærmene, der må stå for skud??!


Rep. Forslag Bule i skærm:
--------------------------
En smed ved, at skal man rette buler, så skal bulen helst tilbage:"den samme vej som den kom fra". Med dette in mente, starter man med at trykke bulen ud INDEfra, med HÅNDEN!
Så meget det overhovedet kan lade sig gøre! (Tag gummi/arb.handsker på?) Evt. kan lettere slag med den knyttede hånd være nødvendigt. Er man heldig, er bulen næsten væk? Så har det været det, man kalder "en blød bule".

Er det værre, har man fået noget af bulen tilbage på plads, men det sidste kræver værktøj.

Først her, BØR der gribes til hammeren. Har man en Camping-gummi Pløk-hammer? (Billig!) er den ALLER bedst! Ellers bør man have en mindre "smedehammer" (med rundbuet "bane"=hovede!), og en noget større hammer. (I mangel heraf KAN en STOR træ-klods erstatte denne.) Den større hammer kan være en tømrerhammer, en Mukkert? Eller campinghammeren igen? Den store hammer holdes på INDERsiden som MODhold/Anslagsflade, mens den mindre smedehammer bearbejder bulen udefra... Kommer bulen for langt ind...(Husk!: mange SMÅ slag!?!) må de to hamre bytte plads... Men søger hele tiden at undgå at slå direkte MÆRker i metallet! KUN at rette en given ujævnhed/bule tilbage!...

Når man ikke kan komme det nærmere... skrubbes det hele med en stålbørste på en boremaskine.. gås efter med sandpapir, Helst "smergel-lærred". Evt. Vandslibepapir (groft!). Er der blotlagt metal nu, grundes der indenfor 10-15 sek. (for at undgå ILTNING af jernet!) med Galvafroid= Koldgalvanisering! Eller den noget billigere Corrostabil/"Rust-Minus" el. lign.
Disse grundere er IKKE vandtætte! Man kan derfor ikke køre rundt med dem i regnvejr/fugtigt vejr! Rusten vil så strax begynde at komme igen det slebne sted UNDER malingen! Derfor skal du male ret hurtigt efter grundingen. evt. "fuldspartle"/mellemstryge el. lign. Den maling du her bruger er IKKE kritisk. En spray fra supermarkedet/4.K/Bauhaus, eller farvehandleren er ok. Dog helst een der ligger i nærheden af slutfarven. (eller grå/hvid).

Nu kan man se de sidste små ujævnheder/buler. Disse kan så spartles med Oliespartel, eller Plasticpadding el. lign. Spartl så GLAT som muligt! Så skal du ikke SLIBE så meget bagefter! - Igen afsluttes med et spraymalinglag. Når dette er tørt nok til Vandslib, sliber du med korn 120 eller finere (ex. 200)?- (grove knopper fra spartlingen tages med grovere ark./smergel/fil?)
Er alt forarbejdet gjort godt, kan du igen spraye.

Nu kan du vælge at køre med denne "skjold" af forkert farve,- det er da bedre end rust eller buler? :-)) Men hos din Citroênforhandler kan du få den originale farve på spray. (ca 43kr) Den er ret dyr, men har du brugt den billige til alt det forberedende, er det ikke slemt!

Du afslutter nu med den rigtige farve.

Er der "nister"/Urenheder i denne lak, bruger du "rubbing"-pasta, "Slipol", "Autosol"-tube el. lign. med en klud. Du opnår nu Højglans overflade, som du afslutter med en voksbehandling som til resten af din bil! :-))) Færdig!

Har du gjort dit arbejde godt, og i ikke for fugtige/kolde/klamme omgivelser, holder dette lige så godt som original lakken! Af og til BEDRE! :-))

EEn ting BØR du dog også huske: INDERSIDEN! Her grunder du også. Maler/sprayer med en SORT maling! Og afslutter med et lag TYND pava/tectyl (Spraydåse) og et lag "BodySafe" (Sej stenslagbeskytter!) (Dette gælder naturligvis kun for skærme. Ikke nødvendigvis for døre, karosse mm.)

Igen, er der en ting!: Sørg for at dine STÆNK-LAPPER er OK!! Det beskytter vognbunden og bagskærmene imod stenslag!

Bagskærmen især kræver extra opmærksomhed INDEFRA! Her modtager den salt/stenslag hele tiden under kørsel. Der FÅS Inderskærme i glasfiber! Men billigere er det at sprøjte med TYND Pava/tectyl i HELE samlingen rundt! For så at afslutte med den "tykke BODYsafe".... Så kommer rusten ikke INDEfra!

Alt dette klares lettest en sommerdag. Men en indendørs opvarmet garage/udhus, pressenning/plast-hytte, el. lign. kan gøre det! :-))

Held og lykke med DIN 2CV. :-)) Fra Steffen.
Skriv til mig!!?!.. standers@image.dk ..Det kunne være, at jeg kunne hjælpe dig?

Tilbage til "Steffe's Hjemmeside"? Klik Her!: Tilbage til Steffe's Hjemmeside