Steffs 2CV & Mehari Side

In English? Stefs 2CV &Mehari site! Click here: Stefs 2CV & Mehari site

Her har I mig igen, men denne gang er jeg igang med een af mine andre hobbies. Jeg er BIDT af 2CV'en, jeg synes simpelthen, det er en genial bil. Den kan ALT, hvad JEG nogensinde har haft og vil få brug for, og så lænser den ikke ens pengepung med unødige udgifter, eller månedlige afdrag.... Økonomien omkring den kan sagtens slå et budget, der kan sammenlignes med HT, og da helt især, hvis man sammenligner hvad en familie skal bruge på HT... Men alt for mange synes ikke den er "præsentabel nok", og de der HAR een, forstår ikke altid at skønne på, at de har et vidunder mellem hænderne, og lader den forfalde... og så er den (som andre biler!) Ingen nydelse...?! - Men det er jo HELT selvforskyldt?!?
  Hvorfor køre i et "vrag?"- når man med få midler kan køre behageligt? Og godt? - Mine mange år med min trofaste følgesvend har lært mig, at nydelsen ved 2CV'en forhøjes væsentligt med meget lille indsats. -Se fx her:  

  1)   Er der noget der klaprer? - FIND det og fjern årsagen!
  2)   Er der noget, der ikke virker? (ex. dørlåse? - kontakter?) Find årsagen og få det udbedret, lidt fingersnilde gør underværker. På Biblo kan lånes en håndbog i, hvordan man adskiller de enkelte ting. Du beHøVER ikke gå igang med motoren! :-))
  3)   Er den "groet til" indvendigt med snavs? Støvsug den! - Så lugter den også rarere af "ren bil". 
  4)   Er Indtrækket bleget af solen? Mørnet på ryggen af bagsædet pgra. solen igennem bagruden? Køb et nyt indtræk. Jeg har haft god succes med de billigste fra fx 4K eller Bauhaus, Bilka? til en hundredelas på tilbud eller en anelse mere (ca. 199,-) Når ikke på tilbud... og det frisker altsammen.
  5)   Er du GLAD for din bil? - Så GIV den den tusse hvert andet år, og lad den få PAVA undervognsbehandling! - Men du kommer selv til at give dørene i bunden med en hånd-spraydåse. for de lister, der holder gummikanterne får IKKE af de professionelle! -
  6)   Giv bunden indvendig en kraftig rengøring og lad tørre. - smør den så ind i Tectyl eller Pava (tynd) med en pensel... læg fx "bagepapir" over det fedtede lag i store ark! læg så gummimåtterne på igen. (Var der rust?) Så skrab det rent med en spartel og følg op, helst med en stålbørste på en boremaskine (Tag sæderne ud først!) grund med Corrostabil i flere lag, eller endnu bedre GalvaFroid! (Kold galvanisering)--Fås kun i store forretninger. Husk at afslutte med en RIGTIG maling, ret kort tid efter!! Grunderen er nemlig IKKE vandtæt før! - Farve ret ligegyldig?! :-)) (Alkyd! IKKE vandbase!) Og SåTectyl/Pava....
  7)   Brug gummimåtter i bilen med HøJ kant!, så vand/sne BLIVER i gummimåtten! Fås ofte på tilbud.
  8)   Kig dine skærmkanter efter. Smør dem evt. manuelt med Tectyl/Pava. Er der rust? Giv dem samme behandling som bunden indvendig. Husk at afslutte med RIGTIG maling... Farven fås på spraydåser. I en Autoforretning i en farve der kommer "tæt"på... Hos din Citroên-forhandler i en farve der passer! (Noget dyrere, men dejligt!) Og Så Tectyl/Pava på!
  9)   Kofangeren foran er som regel IKKE rustbeskyttet på indersiden! Giv den!
10)   Er kofangerne skæve? Ret dem! Det forhøjer indtrykket af en velholdt bil!
11)   Er der pærer der ikke lyser? Få dem ordnet. Ofte er det bagateller, der højner brugsværdien. :-))
12)   Rengør "indtrækket" - inderdøre, vinduer, klæb løsnet inderfilt fast med kontaktlim, mal skrammer.
13)   Sørg for at dine "Stænklapper" er intakte, og sidder rigtigt fast, ellers får du hul i karossen, der hvor stænket sand-/salt-(?)blæser! Uha!

14)   Fælgene er ofte rustplettede... :-{ Giv dem med Boremaskinen med Stålbørsten på... og grund igen med Corrostabil/Galvafroid flere gange. Mal dem lysegrå, svarende til den originale, sår'n ca.! :-)) Det ER det pæneste, der er en grund til, at Citroên netop har valgt DENNE løsning frem for Sølvbronce sort el. lign! :-)) DET er noget der frisker bilens udseende!! (Sammen med SORTE dæk! Hér har jeg endda set nogen give dækkenes sider sort skosværte!!?  ;o)) ...) 
15)   Batteriet får ofte lov bare at virke så længe det kan.... Er det vedligeholdelsesfrit.. så ok. Men har det "propper"? Så check efter for destilleret/demineraliseret vand (få gratis påfyldning på tankstationer?!)... Der er i reglen en Væskestands"kant", der markerer hvor højt det SKAL stå. Pladerne må under INGEN omstændigheder være tørlagte! Er væskestanden ok, skal der en defekt generator til, hvis du ikke har strøm nok! Har du ofte vrøvl med batteriet, virker en autolader sjældent, det er bedre at skifte til et nyt batteri! Og så liige checke, at Kileremmen til Generatoren er i god stand, og har den rigtige spænding....?! (Få tankstationen til det?!) -
16)   Dæktrykket checkes (sammen med slidbanen, er den god nok?2mm?? :-} ) 1.4 Bar foran, 1.8 Bar bagude. Det mindsker skævslidning, og højner køresikkerheden!
17)   Sprinklervædsken fyldes op, det er også køresikkerhed! (Vask ruden når du er på tank... Viskerne når ikke Hele ruden, og du får "døde vinkler!"... :-))
18)   Brug en gennemsigtig parkeringsskive i forruden, sæt den HELT ned i hjørnet (klip evt. reklame AF!) så får du MAX. udsyn! (Ingen døde vinkler!).


Nu er det allerede MEGET mere lækkert at køre 2CV! - Ingen skramlen. Ingen (Synlig) rust... men SKULLE det forfærdelige være sket, at der ER opstået "huller" i metallet.... så vurdér lige først. Er det et uvæsentligt sted for karosseriets bæreevne? Så giv det Plastic Padding eller lign. Er det et meget værre/større sted, så få en smed eller mekanikerven eller bilentusiast? til at lukke det for dig. Det BURDE ikke koste mange basseører?! Ofte FåS skærme og døre i den rigtige farve som erstatning for beskadigede emner...
Kontakt fx Skovgård Olsen & Schmidt/Skovgård, Salbyvej 22, 4600 Køge, tlf: 5366 3535, på Sjælland eller 2CV Experten/Steensgård, Vroldvej 166, 8660 Skanderborg, tlf: 8652 4101


Se også SKÆRME, BULER og LAK-Skader!: Skærme,  Buler og lak-skader


 

Så skulle du kunne reetablere ødelagte effekter :-)) - men mange gange kan det lade sig gøre at rette op og udbedre for små penge... Kan du ikke selv? - find een der kan gøre det for dig :-))

--------------------------------------------------------------------------

Når KAROSSEN er "Lydefri" og intakt, og alle funktioner er i top, så er der MOTOREN tilbage!.... 

Alt for mange 2CV-ejere slår sig til tåls med, at "det er en sløv og larmende langsom motor.....", Så der er nok ikke meget at gøre....! ForKERT!!! Det er en Livlig og arbejdsvillig motor! Og FøLES den ikke sådan? Så er den IKKE i trim! - Klart nok hamler den ikke op med de hurtigste biler, men i almindelig trafik skal den sagtens kunne følge med! Og den kan LIDE at man "sparker til den"! Hvis den er i trim! (Ellers ikke!) Hvis den larmer, er den IKKE i trim. Den skal "Spinde!" Eller SUMME?! :-)) Ikke "Rasle!.... Da det er en Svinghjulsmotor (færre cylindre kræver STØRRE svinghjul!) skal man tillade Svinghjulet at komme med... men Så sker der også noget... Husker man ikke dette svinghjul, og prøver som med 4Cyl. motorer at lade den sej-trække sig op i fart... er det en sløv affære.. Men det er man SELV skyld i, fordi man ikke har tænkt på hvilken konstruktiON man arbejder med! Svarer din motor til den "sløve og larmende beskrivelse?" SÅ er det på tide du finder mekaniker snildet frem, eller konsulterer een, der KAN trimme en 2CV! Det er nemlig ikke alle der kan det, og man kan ikke engang STOLE på de Autoriserede! Men har du EEN gang mærket en trimmet "ældre 2CV's" kræfter... er du IKKE i tvivl.. selv 125.000km eller derover er ingen hindring! Tro mig! Der er SPARK i den! (jeg har selv, her på Sjælland, gode erfaringer med BM Auto v/Mogens! Rødbylundvej4 v/Tureby, 4681 Herfølge (HT området!)tlf:56283377, det er TOParbejde til rimelige penge!)(jeg har også fået anbefalet, men ikke selv prøvet?!, 2CV "klinikken" v/Ulrich Hillebrandt, Ll.Skeensved på Naurbjergvej?!)...



Nu er det sådan, at det ikke er alle dele, der er lige intakte, på alle ældre 2CVer! - Der KAN være tale om dårlig vedligeholdelse,manglende rustbeskyttelse eller så store buler mm. at det kan betale sig at udskifte frem for at reparere. Her er vi så heldige, at der ER nogen i dette land der har specialiseret sig i at føre netop stumper både brugte og nye til vores kære "dyt".. :-)) Jeg har allerede nævnt et par adresser, hvor man kan henvende sig. Fra 2CV Experten i Skanderborg har jeg været heldig at få en god og saglig betjening samt hurtig levering til en Rimelig pris. Vær dog opmærksom på, at det ofte er EX.moms priser! (Når de ser særligt billige ud :-))) Men når man betænker, at andre måske ofrer 2-3000,- pr. MÅNED på afdrag på deres flotte NYE biler, der er gået af mode om 3 år..., så er en investering i en ellers rimelig sund 2CV sagtens at forsvare! Derfor vedlægger jeg En prisliste, som ganske vist ikke rummer ALT, eller er 100% up-to-date, mht. hvad der kan skaffes, men giver en fornemmelse af prisniveauet. Man må også betænke, at der er tale om en bil, der er udgået af produktion (suk?!) for snart ti år siden, så det er fint at det stadig er muligt at opdrive disse reservedele. Et hurtigt overslag, hvis man SELV er i stand til at skifte dele, giver et fingerpeg, om det kan betale sig. Har man en rimelig pladesmed/entusiast/Mogens? til at hjælpe sig med små reparationer i øvrigt, får man snart en 2Cv op at stå igen. Se evt. selv.: 

Klik her for at se 2CV Expertens Prisliste !(46kb): 2CV Expertens prisliste
Klik her for at gå til 2CV Expertens hjemmeside! : 2CV Expertens Hjemmeside !
Eller hér for at se Skovgaard & Schmidts liste !(67Kb!): Skovgaard & Schmidts Prisliste

Hvor meget KUNNE din 2CV så være værd, hvis den så også kunne tåle et SYN? Tjaeh, - det er jo et spørgsmål om stand, og efterspørgsel, og hvor meget en evt. kunde ville synes, DIN 2CV kunne "bære?" Men igen kunne vi bruge 2CV Expertens exempler... Han leverer nemlig fuldt istandsatte 2CVer og giver dem et "skudsmål" med på vejen mht. deres motor og udseende iøvrigt mm. Man må dog betænke, at der i HANS pris jo også er en Garanti, som han står for, som du ikke ville kunne give ved en privat handel...! Derfor MÅ hans prisforlangende ligge noget højere, end en 2CV kan indbringe ved en privat handel. Men alligevel, det kan være med til at afgøre, om det kan betale sig at investere i den man har! Så se her!?!:

Klik her for at se 2CV Expertens Lagerliste.. ! (Foråret 2001): 2CV Expertens Lagerliste!


Gælder der derimod en MEHARI, så er priserne omend ENDNU højere! (Men den er også sjældnere i gadebilledet!) :-)) Her kan jeg KUN kraftigt anbefale at rekvirere det gratis Katalog fra MEHARI CLUB CASSIS (Gratuit=gratis!). Det er en veritabel BIBEL for MEHARI (og også delvist for 2CV/Dyane/AMI lovers!) Herfra fås nye motorer og reservedele til ALT MEHARI!!! Vær dog opmærksom på vexelkursen til Franske Franc (ca 130!) OG ikke mindst transporten. 2CVExperten i Skanderborg leverer de samme varer, men mål hans priser op imod besværet med "plastickort-betaling"/forsendelse mm. så ER det måske at foretrække en Dansk leverandør?! Men Kataloget er et MUST! :-)) Det kan jeg ikke understrege nok!! Både for 2CV'er og Mehari! ;o))


LINK til Mehari Cassis!:Mehari Club Cassis!:

LINK til en anden dansk Mehari Fan!: Meharidude's Home Page:



Held og Lykke og lad os så se en masse velholdte 2CVer på vejene! Fremover :-)) Hej fra Steffen
Skriv til mig!!? sthjaIKKESPAM@hotmail.com ..Det kan være jeg kan hjælpe dig...? (Fjern ordene: IKKESPAM før brug af adressen!)

Tilbage til "Steffens Hjemmeside" (DK, om "Live Musik"?)

Back to "Steffens_Homepage" (UK,about live music?) 


Denne side vedligeholdes med største fornøjelse af: sthjaIKKESPAM@hotmail.com, sidst opdateret 2.sept.2005