SejlSport! For de friske, og dem der er glade for at være ude i naturen! |
Hej Igen! - På denne side drejer det sig om sejlsport! Jeg er sejler, og har været det siden jeg-ved-ikke-hvornår! - Igennem maaange år ihvertfald. ;o)) Det startede med en strandjolle. En ven tog mig med ud, og selv om turen blev ret barsk, og jeg slet ikke ejede ordentigt sejlertøj, men kun en dårlig (tynd!) regnfrakke, var jeg "bidt" af det fra første færd! Jollen var en af den tids mest populære, - en Piratjolle! Beregnet for 2 mand. En styrmand og en gast. |
Den er 5m lang, har 10m2
sejlareal fordelt på fok og storsejl, heraf de 1.65m2 i
fokken. Den fører en 10m2 spiler. Som mærke i sejlet har den
en Pirat-økse (Entre-økse)! Jollens vægt fortæller noget om dens alder. Den vejede min. 205kg!Totalt. (Min. skrogvægten var 170kg, incl. dørk, ror) - Heraf udgjorde "Sværdet" (Det regulérbare afdriftsplan) de 23Kg. - Men det var langt fra nok til at fungere som en egentlig "Køl". Kun for at hindre, at jollen "skred sidelæns", altså som afdriftsplan. |
Balancen i Jollen blev holdt alene ved besætningens vægt.
Var det stille vejr, sad man inde i jollen, var det hårdere vejr, afbalanceredes
jollen ved at først gasten "hængte sig ud", og ved endnu
hårdere vejr måtte rorsmanden også hjælpe til hér med sin
vægt! 2 "Gutter" kunne således bidrage med
"modhold" til vindpresset med nær ved 180kg!?! - I disse tilfælde sad man altså med "røven" i
vandskorpen! Eller i det mindste med den betragteligt tæt ved
vandet.....
Farten bestemtes af jollens længde, som ved alle andre alm. sejlbåde. En båd på 3m kan maximalt sejle 3 knob (en knob svarer til 1.850km også lig med en "nautisk mil")... En båd på 5m kunne altså maximalt sejle 5knob... Det er reglen for "tunge både", der "bliver nede i vandet".... Jo mere fart, der kommer på, jo mere "låses" båden ned imellem sin "bov" og "hækbølge"....! Disse to bølger gør, at bådens længde aldrig fartmæssigt kan overskrides!... Planingen giver en fart, som ligger væsentligt over det, der er muligt, når båden begrænses af sin totallængde! ... Ikke sjældent kan opnås hastigheder, der ligger en 3-4 gang højere end bådens længde! ... Vi snakker altså om 15-20knob! På vandet virker begrebet "hastighed" meget anderledes, end vi er kendt med på land...! Således husker jeg endnu min første tur (i regnfrakken!), hvor min kammerat efter at vi lige havde sluppet land sige: Vend dig lige om!...Og da jeg gjorde det, kunne jeg dårligt SE land!... Jordens krumning gør jo, at land ses "nede" i "Kimingen/horisonten"... Og selv om vi den dag måske kun skød en fart af 3-4knob max! Var vi allerede laaangt væk!... det går altså stærkt, også selv om en bådfart omregnet til landjords-fart ikke "tæller" af meget!... Herudover kan man jo mange gange sejle i liige linier, og det gør, at man virkeligt "kommer afsted", - meget hurtigere end en"landkrabbe" som mig ville have troet!... Fra den dag var jeg solgt til Sejlsport! ;o)) |
Tilbage til Steff's Hjemmeside(LiveMusik, 2CV&Mehari)?Steff's Hjemmeside Til toppen af siden?